Το καινοτόμο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα SEESI έχει ολοκληρώσει ένα σημαντικό μέρος των εργασιών του τους τελευταίους μήνες. Στο άρθρο αυτό μπορείτε να ενημερωθείτε για το σχεδιασμό και την ανάπτυξη της νέας ψηφιακής πλατφόρμας, πώς δοκιμάσαμε ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνθήκες lockdown και πώς το έργο τροφοδοτείται από την καμπάνια #rethinkrefugee.
Τι είναι το έργο SEESI;
Στόχος του SEESI είναι να δημιουργήσει μια ευρωπαϊκή επανάσταση στην παροχή υπηρεσιών για πρόσφυγες, μετανάστες και αιτούντες άσυλο, μέσω της συνεργασίας των εταίρων Folkuniversitet, FISPE, Dimitra, Rinova, Ballymun Job Center και ACH. Το SEESI είναι ένα αρκτικόλεξο του έργου Erasmus+ για την ‘Ενίσχυση των δεξιοτήτων απασχόλησης και εκπαίδευσης με σκοπό την ένταξη – Πρόσφυγες, Μετανάστες και Αιτούντες Άσυλο’. Όπως υποδηλώνει το όνομα, το έργο στοχεύει στην ενίσχυση του τρόπου με τον οποίο προσφέρονται δεξιότητες για την απασχόληση και την εκπαίδευση στους πρόσφυγες, τους μετανάστες και τους αιτούντες άσυλο. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω μιας καινοτόμου εταιρικής σχέσης που επανεξετάζει τον τρόπο με τον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες ένταξης, τοποθετώντας στο κέντρο τη γνώση της εμπειρίας. Το έργο στοχεύει στην αναδιάρθρωση των παραδοσιακών διεργασιών σκέψης για τις υπηρεσίες που προσφέρονται σε νεοαφιχθέντες πρόσφυγες και μετανάστες για να τους βοηθήσουν να προσαρμοστούν στη νέα χώρα διαμονής.
#rethinkingrefugee
Το έργο SEESI συνδέεται με την καμπάνια #RethinkingRefugee. Η καμπάνια στοχεύει στην αλλαγή της γενικής σκέψης γύρω από τη λέξη ‘πρόσφυγας’, χρησιμοποιώντας σκόπιμα τη λέξη πρόσφυγας (refugee) στον ενικό, για να τονίσει το γεγονός ότι οι άνθρωποι με καθεστώς πρόσφυγα είναι οντότητες, με προσωπικά όνειρα, δεξιότητες και στόχους. Η χρήση πληθυντικού της λέξης, ως ‘πρόσφυγες’, χρησιμοποιείται γενικώς και ομαδοποιεί ξεχωριστούς ανθρώπους. Αυτό μεταφράζεται σε πολιτική, καθώς ένα ενιαίο μέγεθος ταιριάζει σε κάθε προσέγγιση στην παροχή υπηρεσιών ένταξης.
Το SEESI συνδέεται με το #RethinkingRefugee για τον επανασχεδιασμό παροχής συμβουλών και υπηρεσιών καθοδήγησης για πρόσφυγες, μετανάστες και αιτούντες άσυλο, δημιουργώντας υπηρεσίες βασισμένες σε γνώσεις εμπειριών και εστιάζοντας σε προσαρμοσμένα μοντέλα υποστήριξης.
Εκπαιδεύοντας τους εκπαιδευτές
Σε μια κοινότητα, υπάρχουν πολλά άτομα που παρέχουν άτυπες συμβουλές και καθοδήγηση σε νεοαφιχθέντες φίλους και γείτονες. Αυτοί οι άνθρωποι καλύπτουν την εργασία των εργαζομένων υποστήριξης σε μια κοινότητας, αλλά ανεπίσημα και δωρεάν. Συχνά είναι οι ίδιοι πρόσφυγες και μετανάστες, και βρίσκονται στη μοναδική θέση να μοιραστούν βιωματικές εμπειρίες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους προς την ένταξη. Μέσω του προγράμματος SEESI, θέλουμε να επισημοποιήσουμε αυτή τη συμβουλευτική και να δημιουργήσουμε νέες, αμειβόμενες θέσεις εργασίας για άτομα που είχαν τη δική τους εμπειρία μετανάστευσης.
Στο έργο SEESI, αναπτύξαμε ένα μοναδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα κατάρτισης συμβουλευτικής και καθοδήγησης για εργαζόμενους υποστήριξης, βασισμένο σε ένα πλαίσιο βιωματικής εμπειρίας και εκπαίδευσης στη μητρική γλώσσα. Μέσω της δημιουργίας εγχειριδίων για συγκεκριμένα μαθήματα, καλύπτουμε θέματα όπως: Συμμετοχή των πολιτών, δικαιώματα απασχόλησης και κοινωνικά ζητήματα.
Το μάθημα ‘Εκπαιδεύοντας τους εκπαιδευτές’ έχει ήδη δοκιμαστεί με 50 συμμετέχοντες, πρόσφυγες και μετανάστες, κατά την πιλοτική φάση του έργου. Παρόλο που λόγω των περιορισμών COVID-19 αναγκαστήκαμε να ολοκληρώσουμε το πιλοτικό πρόγραμμα μέσω διαδικτύου (μέσω Zoom, Whatsapp και μεθόδων μικτής μάθησης) ελπίζουμε σύντομα να μπορέσουμε να κάνουμε τα μαθήματα πρόσωπο με πρόσωπο!
Τα σχόλια των εκπαιδευόμενων σχετικά με τα πιλοτικά μαθήματα έδειξαν ότι η εκπαίδευση, οι μέθοδοι και τα εγχειρίδια αποτελούν πολύτιμο πόρο για τους νεο-αφιχθέντες.
Επόμενα βήματα
Τώρα που έχουμε ολοκληρώσει τις πιλοτικές εκπαιδευτικές δοκιμές, η ΔΗΜΗΤΡΑ βρίσκεται στη διαδικασία ανάπτυξης μιας ψηφιακής πλατφόρμας για την παροχή της σχετικής ψηφιακής κατάρτισης έως το τέλος του καλοκαιριού του 2021. Η σημασία της διάθεσης της εκπαίδευσης μέσω διαδικτυακών πλατφορμών είναι ζωτικής σημασίας, τόσο κατά τη διάρκεια των lockdown λόγω COVID-19, όσο και πέρα από αυτή τη συνθήκη.
Τα επόμενα βήματα των εταίρων αφορούν στην προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού για τις τελικές εκδόσεις των εγχειριδίων σε όλες τις γλώσσες του έργου, με βάση τα σχόλια των εκπαιδευόμενων και των εκπαιδευτών. Μετά από αυτό το κρίσιμο σημείο, θα συμπληρωθεί η ψηφιακή πλατφόρμα με στόχο την πρόσβαση από όλους. Παράλληλα, η λειτουργία της πλατφόρμας θα αξιολογηθεί από πρόσφυγες και μετανάστες που συμμετείχαν στα πιλοτικά μαθήματα.